Udbygning af Jonstrup Skole
Program for udbygningen

 


 Tilbage her


Jonstrup '89s rolle i skoleudviklingen

Jonstrup '89 har bakket forældre og borgere op som grundlag for Byrådets beslutning om - endelig - at frigive midler til Jonstrup Skoles udbygning. Her ud over har Jonstrup '89 ikke intentioner om indflydelse på skolens behovsafklaring eller på programmering af skolenes lokale- og arealbehov. Og naturlgvis heller ikke på skolens pædagogiske grundlag. Omkring disse forhold er nuværende og kommende forældre repræsenteret ved skolebestyrelsen.

Og så kan vi alligevel ikke undslå at rejse forslag til skolens udbygning og indhold, som du kan læse herunder.

Jonstrup '89s fokus med selve byggeriet er at sikre gode, fleksible rammer, som også kan favne borger- og foreningslivet i bydelen, - rammer som politikere og forvaltning gennem byudviklingen i Jonstrup, herunder Sydlejren, ikke hidtil har villet tilgodese bydelen med.

Desuden vil Jonstrup '89 følge de planmæssige beslutninger under hensyntagen til områdets bevaringsværdige kulturmiljø omfattende bygninger og parkanlæg med bl.a. Filosofgangen.

Og endelig vil Jonstrup '89 være meget observant på selve byggeprocessens påvirkning af vores lokalmiljø og nabogener. 

"Landsbyskolen" som bydelens samlingspunkt

Det er Jonstrup '89s målsætning at sikre både de nye og de ombyggede bygningers anvendelse for civilsamfundet uden for skoletid. Det gælder både 0. - 3. klasseskolens og 10. klasseskolens lokaler. Derfor skal de hensyn, som dette afføder, tilgodeses i udbudsprogrammet. 

Vi har mødt politisk forståelse herfor, omend dette hensyn ikke er del af af de formelle politiske beslutninger. Den forvaltningsmæssige vinkel på byggesagen er imidlertid målrettet skolens egen brug af bygningerne. Om nødvendigt depotplads til foreninger er det indtil videre udmeldt, at disse kan disponere over et skab.

Jonstrup Skole som reel bæredygtigt byggeri

Jonstrup '89 har fremlagt forslag til, at Jonstrup Skole såvel ved sin udbygning som sit indhold skal markere sig som et eksempel for reel bæredygtighed. Det er vores opfordring, at Furesø kommune skal efterleve egne ambitioner og beslutninger på klimadagsordenen jfr. "Furesø på forkant" og ikke blot at vælge bygningsreglementets fællesnævner.

Skolen som klima- og miljøpædagogisk krumtap

Furesø kommunes Klimaplan satser på at aktivere skoleeleverne til høj klimafaglig bevidsthed og uddannes til 'klimaambassadører. Denne uddannelsesmæssige ambition ser vi gerne underbygget med udbygningen af Jonstrup Skole. Netop placeringen i Jonstrup, hvor følsom natur og biodiversitet ligger lige uden for klasselokalet, vil være oplagt til at etablere et klima- og miljøpædagogiske læringscenter.

Skrivelse til  Byråd og forvaltning

Jonstrup '89 har formuleret ovenstående programpunkter i skrivelse af 10. februar 2024, som du kan læse her. Svaret fra Byråd og forvaltning er, at vort input vil blive drøftet. Resultat afventer fortsat.

Jonstrup '89 - 23. juni 2024
 

Seneste programopdatering

På udbud.dk findes opdatering af 3. oktober 2024. Se her 

Byggeprogram af 28. august 2024

Furesø kommunes byggeprogram for nybyggeri og renovering af skolebygningerne kan læses her

Jonstrup 89 - 2. september 2024

Skrivelse til Udvalget for Børn og Skole

På udvalgets møde 3. september 2024 skulle det samlede udbudsmateriale for skolens udbygning godkendes. I skrivelse til udvalget gjorde Jonstrup '89 forud for mødet opmærksom på principielle forskelle i forhold til tidligere drøftelser, til borgerinddragelse, til Kulturmiljørapporten, til budgetrevision, til lokaludarbejdelse mv.. Formålet var at oplyse udvalget og sikre den fleksibilitet i beslutningen, der muliggjorde videre bearbejdning af byggeprogrammet. Skrivelsen kan læses her

Jonstrup '89 - 2. september 2024 

Sådan kommer Jonstrup Skole IKKE til at se ud

I "Alt om Furesø" kunne man 5. september 2024 læse udtalelser fra Muhammed Beltas, som er formand for Børn- og Skoleudvalgetr (BSU). Avisen havde opfanget udtalelserne som udtryk for, at byggeprogrammets Bilag A - Idéoplæg var sådan, byggeriet vil fremstå. Jonstrup '89 har i kommentar fra Følgegruppemødet samme dag korrigeret artiklen, som du kan læse her.

Jonstrup '89 - 6. september 2024

3. oktober 2024: Seneste programopdatering

På udbud.dk findes opdatering af 3. oktober 2024. Se her 
Følg følgegruppen på 'mødeopslaget' Møder. Følgegruppen er orienteret om den videre udvikling af byggeprogrammet til det samlede udbudsmateriale, men som p.t. er konfidentielt.

 

 

1. november 2024: Endeligt program

Du kan finde og læse det endelige udbudsprogram her.

I alt væsentligt er øvrige udbudsprojekt uændret, som du kan tilgå under bilagsmateriale til Følgegruppemødet 5. september 2024 her.

De juridiske udbudsbestemmelser har Furesø kommune besluttet ikke at offentliggøre. Det er dog meddelt, at de tidligere udmeldte bedømmelseskriterier fastholdes som følger:

Bedømmelses kriterier:

Projektet vil blive bedømt efter følgende kriterier:

Tildelingskriteriet er "Det økonomisk mest fordelagtige tilbud". Bedømmelsesudvalget vil vurdere forslagene ud fra deres evne til at imødekomme de krav og ønsker, der kommer til udtryk i byggeprogrammet indenfor følgende hovedemner/underkriterier:

1. Funktion, 35%
2. Arkitektur, 35%
3. Materialer, teknik og drift, 30%

Underkriterium: Funktion, 35%
• at løsningsforslaget demonstrerer disponering og indretning som på robust vis understøtter den læringskultur, der ønskes fremmet i Furesø kommune.
• Ved at indeholde funktionelt og inspirerende læringsmiljø og skabe logiske sammenhænge for det samlede byggeri, såvel inde som ude
• Ved at indeholde logiske flows i forhold til aflevering/afhentning af børn samt logistik i forhold til husets rytmer
• Det vægtes positivt at der tages højde for at arbejder udføres på en skole i drift.

Underkriterium: Arkitektur, 35%
Arkitektonisk udformning:
• Ved respektfuldt at bevare den gamle officersskoles ydre og overordnede arkitektoniske udtryk i et harmonisk samspil med parken og skolens øvrige bygninger og omgivelser, herunder også fase II
• Ved hjælp af arkitektoniske indgreb at tilføre bygningen nyt liv til glæde for de kommende brugere og lokalsamfund
• at materialevalget understøtter byggeriets arkitektur
• At Svanemærket indarbejdes i arkitekturen
Udearealer:
• Det vægtes positivt, at bygning og udearealer henvender sig aktivt til omgivelserne – herunder såvel i forhold til de nære uderum, som til hele seminariegrunden og den omkringliggende bebyggelse.

Underkriterium: Materialer, teknik og drift, 30%
• Det vægtes positivt, at materialer og overflader er indbydende, genanvendelige og robuste, og mindst muligt vedligeholdskrævende. Det vægtes positivt, at der anvendes rengøringsvenlige og bæredygtige løsninger, herunder i totaløkonomisk sammenhæng
• at byggeriets tekniske løsninger er egnede til at højne brugskvaliteten, understøtte den daglige drift og mindsker behovet for vedligeholdelse, herunder også i relation til styringen af disse
• at der tilbydes en kompetent og effektiv projektorganisation der demonstrerer et bredt og tillidsfuldt samarbejde gennem hele projektforløbet

Som du kan læse, er der ikke optaget bedømmelseskriterier specifik for skolebygningernes anvendelse til foreningsformål til understøttelse af visionen for byens foreningsliv. Det er Følgegruppen påpeget, men er ikke blevet anerkendt af Furesø kommune.